FREQUENTLY ASKED QUESTIONS for public

QUESTIONS - for public

Question:

Dostal jsem žádanku od lékaře na odběr krve, jak mám dále postupovat?

Answer:
  • Na odběr krve můžete přijít na jakékoliv naše odběrové místo v ordinační době.
  • Seznam odběrových míst včetně ordinační doby a kontaktu najdete zde.

Question:

Mohu si vybrat vyšetření bez žádanky od lékaře?

Answer:

Ano, můžete. Pokud chcete využít vyšetření mimo systém úhrady z veřejného zdravotního pojištění, podívejte se na naši základní nabídku pro samoplátce.
Můžete si vybrat z připravených balíčků vyšetření nebo si zvolit jakékoli jiné vyšetření z našich žádanek. Naši žádanku je vhodné vyplnit předem.


Question:

Nenašel jsem odpověď na svůj dotaz, kam se mohu obrátit?

Answer:

Máte otázku a nenašli jste odpověď? Zodpovíme je. Napište nám pomocí kontaktního formuláře.

Question:

Jak mohu zaplatit vyšetření?

Answer:

Zvolené vyšetření zaplatíte před odběrem přímo na místě platební kartou nebo v hotovosti.

Question:

Do you also perform a glycemic curve test during pregnancy at the polyclinic in Hrabůvka and if so, if you need to make a reservation? Thank you.

Answer:

Hello, we do perform oGTT tests during pregnancy at the Polyclinic in OV Hrabůvka, it is necessary to make a reservation by calling the phone number 559 539 154.

Question:

Kam mohu přijít na odběr?

Answer:

Na odběr krve můžete přijít na jakékoli naše odběrové místo v ordinační době.
Seznam odběrových míst včetně ordinační doby a kontaktu najdete zde.


Question:

Musím se objednávat na odběr krve?

Answer:

Na odběr krve se nemusíte objednávat, pokud se nejedná o vyšetření oGTT.
Můžete přijít kdykoli v ordinačních hodinách.
Jsou ovšem vyšetření, která se provádí na lačno a u těchto byste měli upřednostnit ranní dobu odběru. Pro více informací, jak se chovat před odběrem najdete zde.
Seznam odběrových míst včetně ordinační doby a kontaktu najdete zde.

Question:

Jaká je příprava před odběrem krve?

Answer:

Pravidla před odběrem jsou uvedena v sekci Pokyny před odběrem.


Question:

Mohu si odebrat vzorek sám?

Answer:

Jediný vzorek, který je potřeba si odebrat sám je vzorek ranní moči, stolice, nebo odběr ze slin, který je potřeba přinést. Odběrovou zkumavku na moč, stolici nebo sliny si můžete vyzvednout kdykoliv před odběrem na jakémkoliv našem odběrovém místě nebo zakoupit v lékárně.


Question:

Co mám dělat, když při odběru krve omdlévám?

Answer:

V případě, že máte při odběrech krve problém s omdléváním, informujte zdravotní sestru. Před odběrem ráno nejezte, dostatečně se napijte, vyhněte se stresu, fyzické námaze a kouření. Půl hodiny po odběru zůstaňte v čekárně pod dohledem zdravotnického personálu.

Pravidla před odběrem jsou uvedena v sekci Pokyny před odběrem.


Question:

Mohu si odběr nechat provést anonymně?

Answer:

Bohužel ne. V souladu se zákonem 372/2011 o zdravotních službách vyžadujeme úplnou identifikace osoby, která podstoupí odběr.


Question:

Odebíráte krev i malým dětem?

Answer:

Vyšetřujeme pouze osoby starší než 6-ti let, s výjimkou testů, u kterých je v popisu vyšetření uveden jiný věk. U dětí mladších 6-ti let je nutno se domluvit a objednat na konkrétní odběrové místo.

Question:

Jak získám výsledky testů?

Answer:

Výsledek Vám zašleme e-mailem a do SMS zprávy Vám přijde heslo. Výsledek si lze vyzvednout i osobně na odběrovém místě po předložení občanského průkazu.


Question:

Přišla mi jen část výsledů, některá vyšetření chybí.

Answer:

Pokud jste si zvolili více vyšetření, může se stát, že přijdou výsledky vyšetření postupně. Je to z důvodu, že se některá vyšetření nezpracovávají každý den, nebo ve stejnou dobu.

V poznámce výsledkové zprávy uvidíte, že výsledky nezpracovávaných vyšetření budou dodány.

Jakmile jsou všechna vyšetření hotová dochází kompletní výsledková zpráva.

Pokud čekáte na výsledek dlouho (10-14 dní) a stále nepřišla celá výsledková zpráva a v poznámce není nic poznačeno, tak nás prosím kontaktujte na e-mail info@spadia.cz. Do e-mailu nám sdělte základní údaje (jméno, příjmení a datum narození) a my Vaši výsledkovou zprávu dohledáme a zašleme.


Question:

Nepřišel mi e-mail s výsledkem.

Answer:

Pokud Vám přišla už SMS zpráva s heslem, zkontrolujte složku doručené pošty, případně hromadné pošty nebo spamy. Může se také stát, že e-mail skončí právě tam.

Může se taky stát, že jste uvedl jiný e-mail – pracovní a podobně.

Pokud ani tak nenajdete e-mail, tak nás prosím kontaktujte na e-mail info@spadia.cz. Do e-mailu nám sdělte základní údaje (jméno, příjmení a datum narození) a my Vaši výsledkovou zprávu dohledáme, zkontrolujeme údaje a zašleme znovu.


Question:

Nemám heslo pro zobrazení výsledku.

Answer:

Pokud Vám přišel e-mail s odkazem na výsledek a heslo v SMS zprávě stále nedorazilo, zkontrolujte v nastavení telefonu blokace informačních zpráv.

Může se stát, že jste uvedl jiné telefonní číslo – pracovní a podobně.

Pokud ani tak nenajdete SMS zprávu s heslem, tak nás prosím kontaktujte na e-mail info@spadia.cz.

Do e-mailu nám sdělte základní údaje (jméno, příjmení a datum narození) a my Vaši výsledkovou zprávu dohledáme, zkontrolujeme údaje a zašleme znovu.


Question:

Nerozumím výsledkové zprávě.

Answer:

Výsledkové zprávy vydáváme v souladu s platnými pokyny dle normy ČSN EN 15189:2013.

Na výsledkovém protokolu naleznete kromě jiného také referenční rozmezí jednotlivých parametrů, díky kterým uvidíte, zda je ten či který parametr v normě nebo mimo referenční meze. U vybraných vyšetření je provedena základní písemná interpretace. Výsledky neslouží jako náhrada za komplexní klinické vyšetření u specialisty, jehož cílem je určit Vaši diagnózu.

Vždy doporučujeme konzultovat výsledky s ošetřujícím lékařem, který zhodnotí Váš zdravotní stav.

Pro každé vyšetření najdete v laboratorní příručce referenční meze a základní vysvětlení vyšetření.

QUESTIONS - COVID-19

Question:

What types of tests do you perform for COVID-19?

Answer:
  • RT-PCR test
  • IgG and IgA antibody test

Question:

What is the purpose of each test?

Answer:
  • RT-PCR test
    • Recommended test for confirmation of COVID-19 disease and SARS CoV-2 virus infection, gold standard and validation test for other tests
  • IgG antibody test
    • Find out if you have been infected with COVID-19 and if you have developed antibodies. If antibodies are formed, vaccination is not recommended for the time being. Antibodies provide protection against infection for some time. Unfortunately, it is not possible to determine exactly what the minimum level of antibodies must be to provide protection or how fast the level of antibodies will decrease over time. It will be similar with antibodies that are formed after vaccination
  • IgA antibody test
    • IgA antibodies are formed in the acute phase of infection, as a reaction of mucosal immunity, decrease rapidly and do not persist for a long time. They are only of complementary importance for the diagnosis of the disease. They cannot be used to diagnose an acute infection, for which the PCR test is used

Question:

I can't call you, how do you handle client support?

Answer:
  • We provide client support via e-mail communication. In most cases, we need to know your name, date of birth, or place of collection and e-mail address. It is easier to have this information written correctly in from you than to write it down over the phone with possible writing errors.
    Email support works Monday through Friday from 7 a.m. to 10 p.m., and Saturday and Sunday from 8 a.m. to 10 p.m.
  • The contact e-mail address is covid@spadia.cz. Enter your full name and date of birth. This will make it easier for us to find the result and complete the certificate. Thank you.
Question:

Mám pozitivní test, proč jste mi nezaslali o jakou jde mutaci?

Answer:

Ve vašem případě nebyly splněny podmínky striktně stanovené mimořádným opatřením Ministerstva zdravotnictví ČR pro provedení diskriminačního vyšetření na zjištění mutace viru a z tohoto důvodu nebylo toto dodatečné vyšetření provedeno. Omlouváme se, ale z kapacitních důvodů nejsme schopni toto dodatečné vyšetření na vaši žádost provést.

Question:

Do I have to make a reservation to take the test?

Answer:
  • RT-PCR test and antigen test
    • You must make a reservation through the reservation system on our website.
    • An exception is the sampling point in Prague Žluté lázně, where you can come without making a reservation, though you may need to wait for a while.
  • IgG and IgA antibodies

Question:

Why don't you collect samples at all your collection points?

 

Answer:
  • Some collection sites are not suitable for sample collection from patients with suspected COVID-19. The waiting area is not structurally separated from other areas of medical facilities.
  • Sampling points designed only for nasopharyngeal swabs for PCR and antigen tests (Prague Žluté lázně, Rohatec) do not have the facilities to collect blood samples required for the antibody tests.

Question:

I did not receive a confirmation email after making a reservation.

Answer:
  • Write to covid@spadia.cz and we can confirm the reservation. The validity of the reservation without confirmation is 120 minutes, after which it can be reserved by another person interested in the date. If you enter an incorrect email address, you will not receive a confirmation email.

Question:

Is it possible to change the reservation date?

Answer:
  • Yes, if there is availability on the required date. Check the reservation system for an available date that would suit you better and write to covid@spadia.cz.

Question:

How can I cancel my reservation?

Answer:
  • After successful confirmation of the reservation, you will receive a second e-mail with a link that allows you to cancel the reserved date. Please click on this link and follow the instructions.

Question:

Is it possible to edit the data that was entered during registration?

Answer:
  • You can adjust smaller typos by hand on printed requests. If the changes consist of more changes, please state the changes by e-mail and send them to covid@spadia.cz. We will correct the incorrect data and send a new request.

Question:

Do I have to bring a printed version of the sample collection request? Can't I just show it on my mobile phone?

Answer:
  • We need a paper request to be able to barcode both the sample tube and the request. It prevents samples being mixed up. If you do not have the opportunity to print the application in advance, you can fill out the form again at the collection point.
Question:

What biological material is taken for testing?

Answer:
  • RT-PCR test
    • nasopharyngeal swab
    • saliva sample
  • IgG and IgA antibody test
    • blood sample collection from a vein

Question:

Do you take samples from a throat (swab) or from saliva?

Answer:
  • We do not take throat swabs.
  • We perform saliva sampling for PCR examination. At some workplaces it is possible to order this method of collection in our reservation system, other workplaces can take saliva collection as well. It is necessary to order a swab from the nasopharynx and agree on the method of collection directly at sampling point. Primarily, saliva samples are intended for children from 3 to 15 years of age and for adults who have health problems during nasopharyngeal swabs.

Question:

How do you prevent samples from being mixed up?

Answer:
  • During sample collection, we mark the request form and the sample with the same barcode, to prevent any confusion.
Question:

How are the results delivered?

Answer:
  • We always send the result via SMS message. If an email address is provided, then we also send the results via email, as well as the certificate (when applicable and requested). Regarding the protection of personal data, we send a link to an encrypted file by e-mail; after clicking, you will be prompted to enter the password that you received in the SMS. The results are displayed in a pdf file, please save it before it expires.

Question:

How long will it take to deliver the results?

Answer:
  • RT-PCR test
    •  No later than 48 hours after sample collection. We also deliver the results during the weekend.
  • IgG and IgA antibody test
    • Within three working days.

Question:

Do you offer the option of expedited delivery of results?

Answer:
  • We offer this option only at the Žluté lázně collection point in Prague from Monday to Friday. Reservations for this type of test are between 8:00 and 9:15, the results will be sent between 12-13 o‘clock on the day of collection.
  • We process other samples in the order in which they were delivered to the laboratory. We deliver the results in the shortest possible time.

Question:

I didn't receive an email with the results. I didn't receive an SMS with a password.

Answer:
  • Wait 15-20 minutes. Email and SMS are delivered through different systems, and so they may not arrive at the same time. If it does not arrive after this time, write to covid@spadia.czEnter your full name, including diacritics and date of birth. This will make it easier for us to find the result.

Question:

I didn't get any test results.

Answer:
  • Write to covid@spadia.czEnter your full name, including diacritics and date of birth. This will make it easier for us to find the result. If the sample was not taken at our sampling point but in one of the cooperating hospitals, also state the name of this hospital.
Question:

How do I interpret the results?

Answer:
  • RT-PCR test
    • Qualitative results - positive, negative.
  • IgG and IgA antibody test
    • The results are expressed in the positivity index.
      • Results up to 0.9 are rated as negative. You have not developed antibodies, which means it is unlikely that you were exposed to the virus.
      • Results in the range 0.9 - 1.1 are evaluated as borderline, it may be a non-specific reaction, beginning or declining antibody production.
      • Results higher than 1.1 are considered positive. You have developed antibodies, which means that it is likely that you were exposed to the virus.
      • Further information on antibodies and explanations are provided in the result sheet.

Question:

Are you able to detect a specific virus mutation in my sample?

Answer:

While our PCR tests can detect all types of Covid-19 virus mutations, we are unable to identify the specific mutation/ strain of the virus. Sequencing of the entire RNA of the virus is necessary for this identification. In the Czech Republic, this test is only performed by the SZÚ for epidemiological reasons.

Question:

Kde si můžu stáhnout certifikát ÚZIS?

Answer:

Question:

For which tests do you issue medical certificates?

Answer:
  • For PCR tests from nasopharyngeal swabs and saliva samples.

Question:

What is the price of the certificate?

Answer:
  • Certificate is included in PCR test price. No additional cost
  • The cost of a certificate for an antigen test is 200 Kč

Question:

What does the certificate look like and what information does it contain?

Answer:
  • A preview of the certificates and result sheet is provided here

Question:

Can I request a certificate in another language?

Answer:
  • Due to the large number of tests performed, we are not able to manually prepare certificates in other languages. Contact your general practitioner, who can confirm your certificate based on our results report.

Question:

I didn't receive the certificate, what should I do?

Answer:
  • Please check the third page of the pdf file sent in the email link for the certificate.
  • Otherwise write to covid@spadia.czEnter your full name, including diacritics and date of birth. This will make it easier for us to find the result and complete the certificate.

Question:

Vaše certifikáty neobsahují QR kód, který potřebuji pro cestování. Kde ho mohu získat?

Answer:
  • Certifikáty s QR kódem jsou ke stažení zdarma na adrese ocko.uzis.cz . Tyto stránky spravuje ÚZIS, ohledně dotazů na fungování tohoto systému se obracejte na tuto instituci.

Question:

Mám pozitivní výsledek PCR testu. Chci si stáhnout potvrzení o prodělané nemoci ze serveru ocko.uzis.cz, ale potvrzení tam není.

Answer:
  • Potvrzení o prodělání nemoci je dostupné až 10 dní po datu pozitivním testu.
Question:

Who pays for the tests?

Answer:
  • RT-PCR test
    • If your doctor has issued you a referral (usually an electronic referral in the ÚZIS system) and you have valid health insurance in the Czech Republic, then the payment of the test will be made by your Czech health insurance company.
    • In other cases, we will perform the test only for direct payment.
  • IgG and IgA antibody test.
    • Direct payment only.

Question:

How can I pay for the test?

Answer:
  • Either by
    • Credit card, Edenred card or in cash, at the collection point
Question:

Je odběrový systém na sliny Salivette ® certifikovaný?

Answer:
  • Ano, je certifikovaný jako CE IVD v Německu pro aplikaci odběr slin u bez věkového omezení - více informací.

Question:

Kde se odběrový systém na sliny Salivette ® vyrábí?

Answer:

Question:

Je odběrový systém na sliny Salivette ® určen pro PCR testy?

Answer:
  • Ano, odběrový systém na sliny Salivette ® je v laboratořích SPADIA validovaný pro detekci Sars-CoV-2 pomocí metody RT-qPCR. Tampon je prostý všech RNáz a DNáz.

Question:

Z čeho je odběrový systém na sliny Salivette ® vyroben?

Answer:
  • Odběrová zkumavka je vyrobena z polypropylenu, víčko je vyrobeno z polyethylenu s nízkou hustotou v kvalitě pro zdravotnictví. Odběrový tampon obsahuje pouze čistou buničinu (bavlnu).

Question:

Je odběrový tampon něčím ošetřen/napuštěn?

Answer:
  • Není ničím napuštěný/ošetřený, dosahuje nejvyšší kvality čistoty (je zcela prostý bakterií, virů a organických částic), tzn. PCR kvalitu (tampon je prostý všech RNáz a DNáz.).

Question:

Hrozí nějaké riziko v případě spolknutí tamponu?

Answer:
  • Ne, nehrozí, tampon je vyroben z velmi čisté bavlny a s jakou lehkostí je spolknut, se stejnou lehkostí je následně vyloučen. Nemá žádný vliv na trávicí ústrojí jak z pohledu mechanického, tak i fyziologického.

Question:

Pocit v ústech se dá nazvat jako pachuť.. je to v pořádku?

Answer:
  • Ano, je. Takto chutná naprosto čistá bavlna (tzn. čistá celulóza, bez žádných příměsí a  činidel). 

OTÁZKY A ODPOVĚDI pro zdravotníky

Question:

Jsem absolventem bakalářského oboru biochemie na Masarykově univerzitě v Brně, a hledám v Brně praxi v oboru. Práci hledám jak na prázdniny, tak během semestru po domluvě dle rozvrhu. Pokud by ve Vašich laboratořích v Brně nějaká takováto příležitost byla, budu moc vděčný, pokud se mi ozvete. Děkuji.

Answer:

Dobrý den, volná místa v laboratořích a možnosti brigád najdete na na stránkách spadia.cz v sekci nabídka zaměstnání. Hezký den.

MÁTE OTÁZKU a nenašli jste odpověď?

Zodpovíme je. Napište nám pomocí kontaktního formuláře.

*
*
*
*
* are required fields

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů.

MAPA PRACOVIŠŤ - laboratoří a odběrových míst

NEWS and events